کد خبر 1656729
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
چین به آمریکا درباره تسلیح تایوان هشدار داد

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در تصویب بسته جدید فروش سلاح به تایوان، از واشنگتن خواست تا فورا تسلیح این جزیره را متوقف کند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اعلام پنتاگون درباره تصویب بسته جدید فروش سلاح به تایوان شامل سامانه‌های موشکی زمین به هوا، واشنگتن را ترغیب کرد تا بلافاصله تسلیح و تجهیز این جزیره خودمختار را متوقف کند.

بیانیه وزارت خارجه چین در واکنش به اطلاعیه دیروز وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تصویب بسته فروش سلاح به تایوان به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار صادر شده است؛ بسته‌ای که سامانه‌های موشکی موسوم به «ناسامز» را که در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در بر می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: فروش سلاح از آمریکا به تایوان، اصل «چین واحد» و همچنین سه بیانیه مشترک چین-آمریکا به ویژه بیانیه ۱۷ آگوست ۱۹۸۲ را به شدت نقض می‌کند. این طرح فروش ناقض حاکمیت و منافع امنیتی چین بوده و به روابط واشنگتن-پکن و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان لطمه وارد و برای نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان»، پیامی به شدت اشتباه مخابره می‌کند.

وی تاکید کرد: چین این اقدام را قویاً محکوم و به شدت با آن مخالفت می‌کند و مراتب اعتراض رسمی خود را به آمریکا ابراز می‌دارد. تصمیم آمریکا برای فروش سلاح به تایوان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مهار چین و پیشبرد طرح «استقلال تایوان» با تعهدات رهبران آمریکا مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» تناقض داشته و تلاش‌ها در راستای ثبات‌بخشی به روابط چین و آمریکا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

دیپلمات چینی تصریح کرد: پکن از واشنگتن می‌خواهد تا تسلیح تایوان را متوقف و از هر گونه اقدام بی‌ثبات‌کننده تنگه تایوان خودداری کند. چین برای دفاع قاطع از حاکمیت ملی، امنیت و تمامیت ارضی خود اقدامات متقابل قاطعانه اتخاذ خواهد کرد.

چین جزیره خودمختار تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و اقدامات در راستای تسلیح و تامین سلاح برای این جزیره را ناقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند. پکن در واکنش به تحرکات اخیر تایوان و همچنین همکاری نظامی با آمریکا در هفته‌های اخیر رزمایش‌های گسترده‌ای را پیرامون این جزیره برگزار کرده و در راستای اتحاد مجدد تایوان و بازگشت این جزیره به سرزمین مادری، استفاده از گزینه نظامی را رد نکرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    علت سکوت چین در این حمله علیه ایران شک برانگیز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس